Google Mijn Bedrijf wat is het en wat kun je er mee?
In de steeds verder digitaliserende wereld van vandaag is een sterke online aanwezigheid niet alleen noodzakelijk om een goede eerste indruk achter te laten, maar ook om klanten aan je te binden voor de lange termijn. Met ruim 3,5 miljard zoekopdrachten per dag, is Google dé plek om die online aanwezigheid te versterken.
Een plek op de tweede pagina van de Google zoekresultaten kan funest zijn voor iemand met een eigen bedrijf. Het is daarom belangrijk om te werken met een goede SEO strategie. Een belangrijk aspect hierin is Google mijn bedrijf, oftewel Google My business. Maar wat is Google mijn bedrijf?
In deze handleiding gaan we dieper in op wat Google mijn bedrijf (ook wel een Google bedrijfsprofiel genoemd) precies is, hoe je een bedrijfsprofiel op Google aanmaakt en hoe je met je bedrijf zichtbaar wordt in Google maps.
Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden van dit bedrijfsprofiel, waaronder Google Posts, en hoe je de tool inzet voor het vinden van nieuwe (potentiële) klanten.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google mijn bedrijf is een tool van Google waarmee bedrijven en organisaties een bedrijfsprofiel kunnen creëren en beheren. Met een Google bedrijfspagina kun je als beheerder of eigenaar bepalen hoe je eigen bedrijf wordt weergeven in zoekresultaten en in Google Maps.
Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een restaurant in Amsterdam, dan krijgt diegene alle restaurants in Amsterdam met een Google Mijn Bedrijf profiel op de kaart te zien, met direct daaronder de restaurants met de beste beoordelingen.
Zoals je hierboven kunt zien, zie je in het Google bedrijfsprofiel in eerste instantie enkel de naam van het bedrijf, de adresgegevens en het gemiddelde van de beoordelingen die door klanten zijn achtergelaten.
Als je met je muis op de naam van (in dit geval) het restaurant gaat staan, zie je in Google maps waar het restaurant zich bevindt.
Als je op de bedrijfsnaam klikt, opent het volledige Google bedrijfsprofiel aan de rechterkant. Hier wordt meer informatie over het bedrijf weergeven, zoals de serviceopties, het telefoonnummer en de openingstijden.
Ook kunnen klanten hier een beoordeling achterlaten over het bedrijf in kwestie, wat (indien deze positief uitvallen) kan helpen bij het vergroten van je online aanwezigheid. Een Google bedrijfspagina is dan ook een handig hulpmiddel om de lokale vindbaarheid van je bedrijf te vergroten en in contact te komen met potentiële klanten in de omgeving.
Hoe maak ik een Google bedrijfsprofiel aan?
Wil je een bedrijf aan Google toevoegen? Met behulp van het onderstaand stappenplan kun je gemakkelijk en snel een Google bedrijfsprofiel aanmaken en bedrijfsgegevens toevoegen:
Stap 1 - Meld je bedrijf of organisatie aan bij Google Mijn Bedrijf
Om je bedrijf aan te melden ga je naar de website google.com/business en klik je op 'Aan de slag'. Vervolgens log je in op je Google account, als je deze nog niet hebt moet je er een aanmaken. (Een Google bedrijfsaccount is noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van Google My Business.)
Stap 2 - Vul je bedrijfsinformatie in
Voer de naam van het bedrijf in en vul de rest van de informatie aan. Hierbij kun je denken aan het bedrijfsadres en telefoonnummer, de openingstijden, het e mailadres en andere relevante informatie.
Zorg dat de gegevens nauwkeurig zijn, je wilt natuurlijk wel gevonden kunnen worden op je fysieke locatie. In je bedrijfsinformatie kun je ook je servicegebied instellen als je bedrijf een groter gebied bestrijkt dan enkel de regio rondom de daadwerkelijke bedrijfslocatie.
Stap 3 - Kies de juiste categorie voor je bedrijf
De juiste primaire categorie selecteren is belangrijk om Google te helpen je bedrijf te categoriseren. Op deze manier kan Google je bedrijf beter laten zien aan gebruikers die zoekopdrachten gerelateerd aan jouw product of dienst uitvoeren.
Stap 4 - Je bedrijf verifiëren
Nadat je alle informatie hebt toegevoegd, dien je het bedrijf enkel nog te verifiëren. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld via e-mail, sms, telefoon of het opnemen van een video. Welke opties voor verificatie beschikbaar zijn hangt af van welke categorie je gekozen hebt en de openbare informatie die beschikbaar is.
Welke mogelijkheden heeft Google Mijn Bedrijf?
Als je eenmaal een Google bedrijfsprofiel hebt aangemaakt is het tijd om deze te optimaliseren door foto's en een omschrijving toe te voegen. Als je dit op een slimme manier aanpakt, kun je je bedrijfsprofiel zo instellen dat een potentiële klant die Google gebruikt, binnen een paar seconden de belangrijkste aspecten van je bedrijf in beeld heeft.
Je kunt dus foto's toevoegen en je bedrijfsinformatie beheren, maar wat kan er allemaal nog meer? Om je hier een beter beeld van te geven, hebben we dit hieronder voor je uiteengezet:
1. Google Reviews
Als klanten een goede (of minder goede) ervaring hebben gehad met jouw bedrijf, kunnen ze via het tabje 'Reviews' een recensie achterlaten op het betreffende Google Mijn Bedrijf profiel. Hoe meer positieve recensies er worden achtergelaten, hoe groter de geloofwaardigheid van het bedrijf wordt. Heb je meerdere negatieve recensies? Dan is het aan te raden te onderzoeken hoe dat komt.
Om het aantal positieve recensies op je Google bedrijfsprofiel te vergroten, kun je een verzoek sturen naar je klanten om een recensie achter te laten. Mensen die dat uit zichzelf doen, doen dat in de regel namelijk eerder omdat ze een negatieve ervaring hebben gehad.
2. Advertenties
Via je bedrijfsprofiel kun je heel gemakkelijk advertenties maken om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Met advertenties op Google kom je bovenaan de zoekresultaten van een bepaalde zoekopdracht te staan. Op deze manier kun je de interacties met je bedrijf drastisch verhogen.
3. Inzicht in klant interacties
Google My Business biedt statistieken die inzicht geven in de interacties die klanten hebben met jouw bedrijfsprofiel. Je kunt hiermee zien hoe vaak je bedrijfsprofiel is getoond en in welke mate er is doorgeklikt naar je website of welke andere acties hieruit voort zijn gevloeid.
4. Producten toevoegen en beheren
Heb je een webwinkel of een winkel op een fysieke locatie? Dan kun je producten uit jouw assortiment in de etalage zetten op je bedrijfsprofiel. Op deze manier stimuleer je interactie met klanten en zijn je producten zichtbaar voor iedereen die je bedrijf online vindt, of je nu een fysieke winkel hebt of een webshop.
6. Q&A gedeelte
Vergroot de betrokkenheid door veelgestelde vragen te beantwoorden die gebruikers over jouw bedrijf hebben. Deze vragen kunnen zowel door jou als andere klanten beantwoord worden. Dit draagt bij aan een betere informatievoorziening, waardoor potentiële klanten niet met vragen blijven zitten.
7. Berichten Plaatsen
Met Google Posts kun je berichten delen die bepaalde evenementen of aanbiedingen onder de aandacht van je klanten brengen. Denk aan kortingsacties of speciale gelegenheden. Ook kun je op deze manier updates delen met je klanten om de betrokkenheid te vergroten.
Je kunt een bericht aanmaken door binnen je bedrijfsprofiel op 'Update toevoegen' te klikken. Vervolgens kun je de Google post maken en direct plaatsen.
Hoe krijg ik mijn bedrijf op Google Maps?
Om ervoor te zorgen dat je bedrijf zichtbaar is via Google maps, dient je bedrijf eerst geverifieerd te zijn. Je bedrijf claimen op Google maps? Gebruik een van de volgende drie manieren:
- Vul het exacte fysieke adres van je bedrijf in en klik op 'Je Bedrijf Toevoegen' in het bedrijfsprofiel aan de linkerkant.
- Klik met je rechtermuisknop op de locatie waar je bedrijf zich bevindt en klik vervolgens op 'Bedrijf Toevoegen'.
- Linksboven zie je een hamburgermenu staan. Klik hierop en kies vervolgens voor 'Je Bedrijf Toevoegen'.
Hierna hoef je alleen maar de instructies op het scherm te volgen om je aan te melden voor je bedrijfsprofiel. Vervolgens kan het een paar dagen duren voordat je bedrijf zichtbaar is op Google Maps. Google beoordeelt namelijk eerst de geüpdate bedrijfinsformatie. Het kan tot drie dagen duren voordat het bedrijf zichtbaar is.
Hoe zet ik Google mijn bedrijf in voor nieuwe potentiële klanten?
Google Mijn Bedrijf is zoals je hebt kunnen lezen een uitgebreide tool om je bedrijf mee op de kaart te zetten, letterlijk en figuurlijk.
Naast alle mogelijkheden, is Google Mijn Bedrijf vooral een krachtige tool om nieuwe potentiële klanten te bereiken. Hoe je Google My Business optimaal kunt inzetten voor nieuwe klanten? We geven je graag een aantal tips:
1. Optimaliseer je profiel:
Zorg ervoor dat het profiel volledig ingevuld is. Dit betekent een pakkende beschrijving, up-to-date informatie en aantrekkelijke foto's. Door hier wat extra aandacht aan te besteden onderscheidt je je al snel van een groot deel van de bedrijven en heb je een grotere kans om op te vallen.
2. Verzamel actief Google Reviews:
Google Reviews is de beste gratis tool om geloofwaardigheid voor je bedrijf te creëren. Moedig klanten dus aan om een recensie achter te laten en reageer op de feedback die je ontvangt, zowel positieve als negatieve. Daarmee laat je zien dat je actief met eventuele feedback aan de slag gaat.
3. Maak gebruik van Google Posts:
Laat zien dat je actief bent door regelmatig updates, aanbiedingen en andere relevante content te delen. Ook dit draagt weer bij aan de aanwezigheid en vindbaarheid van je bedrijf op Google.
4. Optimaliseer je lokale SEO:
Om de lokale vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren, kun je relevante zoekwoorden in je profielomschrijving en in je berichten gebruiken. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je bedrijf hoger komt te staan in lokale zoekopdrachten.
5. Analyseer je klantinteracties:
Klantinteracties zijn een goede manier om te zien hoeveel mensen jouw bedrijf op Google vinden, en op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Ook kun je zien hoeveel gebruikers er doorklikken naar je website of een afspraak maken nadat ze je bedrijf op Google gevonden hebben. Deze inzichten kunnen je helpen om je strategie aan te passen.
Hulp nodig met je Google Bedrijfsprofiel?
Je weet nu waarom Google Mijn Bedrijf zo'n belangrijke tool is voor je bedrijf. Het is bovendien belangrijk om actief bezig te zijn met dit profiel om je concurrenten voor te blijven. Je mist namelijk een hoop klanten, leads of websitebezoekers als je niet optimaal zichtbaar bent in deze veelgebruikte zoekmachine.
Heb je Google Mijn Bedrijf inmiddels opgezet, maar twijfel je over de vindbaarheid van je bedrijf? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van je bedrijfsprofiel voor optimale vindbaarheid? Bij Local Lead helpen wij je er graag bij.
Neem contact met ons op en ontvang vrijblijvend advies over hoe jij je bedrijf door middel van zoekmachine optimalisatie kan laten uitgroeien tot een succes!